Straciliśmy połowę wszystkich dzieł sztuki
Według szacunku historyków w trakcie II Wojny Światowej na terenie Polski zrabowano lub zniszczono ponad 516 tysięcy dzieł sztuki należących do krajowych zbiorów. Po zajęciu przez Niemców Warszawy w 1939 roku rozpoczęła się grabież wyposażenia m.in. Łazienek Królewskich, których zbiory miały posłużyć jako eksponaty w nowopowstającym muzeum w Linzu. Rabunków dokonywali także żołnierze Armii Czerwonej. Kradzieży były tak powszechne i masowe, że już w roku 1942 ilość skradzionych dzieł sztuki szacowana była na połowę wszystkich polskich zbiorów. W 1944 roku, w obawie przed zbliżającym się frontem wschodnim, na Dolny Śląsk wywiezono wiele cennych dzieł sztuki, które zakończeniu wojny nie zostały już Polsce zwrócone.
-Nie jesteśmy w stanie precyzyjnie ocenić skali grabieży dokonanej przez Sowietów. W przypadku setek tysięcy obiektów utraconych przez Polskę w wyniku II wojny światowej ślad prowadzi właśnie do Federacji Rosyjskiej oraz byłych republik radzieckich. Jednak brak dostępu do rosyjskich zasobów muzealnych i źródeł archiwalnych, w tym do list wywozowych, utrudnia określenie, ile jeszcze polskich dzieł sztuki i zabytków znajduje się dziś na terytorium Rosji - powiedział wicepremier Gliński podczas inauguracji kampanii Puste ramy w Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie.
Niektórych nie da się odzyskać
Niektóre z bezcennych dóbr kultury Polska i Warszawa utraciły jednak bezpowrotnie w trakcie działań wojennych.
Część obrazów, rzeźb i innych zabytków kultury zostało zniszczonych jeszcze podczas bombardowań w 1939 roku, kolejne zaś strawił pożar wniecony przez Niemców w trakcie Powstania Warszawskiego.Do największy strat należą malowidła pędzla Marcello Bacciarellego oraz dzieła Jana Bogumiła Plerscha.
Do pozostałych szczególnie cennych strat należą:
- "Mieszkanie w ruinach" Huberta Roberta (1733-1808), olej, 60,7 × 74 cm, nr w bazie strat wojennych MKDN: 14400;
- "Widok Wersalu" Fransa Adama van der Meulena (1622-1690), olej na płótnie, 56,5 × 67,8 cm, nr w bazie strat wojennych: 14399;
- "Szarlatan w porcie" Jeana de Marne (ok. 1752-1829), olej, 79,2 × 97 cm, nr w bazie strat wojennych: 14405;
- "Popiersie Aleksandry Krasickiej" (naturalnej córki Stanisława Augusta) dłuta Pietro Staggiego, II poł. XVIII w., marmur biały, labrador, nr w bazie strat wojennych: 14003;
- apliki z głową Apollina z Sali Balowej przypisywane Pierre'owi Gouthiere'owi lub Pierre-Françoisowi Feuchère'owi, brąz złocony, nr w bazie strat wojennych: 64008.
Szacuje się, że do Polski nadal nie powróciło prawie 400 dzieł ze zbiorów malarstwa, grafiki, rzeźby, mebli oraz rzemiosła artystycznego.
Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?